Bertel O. Steen Bjørvika
Smartere showroom med digitale løsninger
Et nytt og lekkert showroom med smarte digitale løsninger, skal få flere fremtidige kunder til å ta turen inn i Bertel O. Steens bilunivers.
Bilene er godt synlig fra fortauet der mange passerer både til og fra jobb eller en av de mange gode restaurantene og utestedene i
Bjørvika.
– Vi har bygget et showroom som føles levende. Det kan bookes av ulike bilmerker, og her kan bilprodusentene vise fram bilene slik de
ønsker og med en spennende effekt, forklarer Aurora Linnea Strachan, showroomansvarlig for Bertel O. Steen i Bjørvika.
Valg av samarbeidspartner og leverandør av løsninger til det nye showrommet falt raskt på Avistic AS.
Showrom med integrert løsning fra Avistic
Showrommet byr jevnlig på utstillinger av de nyeste bilmodellene importert av Bertel O. Steen. Og når nye bilmerker kommer inn, må
også alt av reklame byttes.
– Tidligere var det mye mer stress og styr når reklamemateriellet og filmene i showrommet og i vinduene skulle byttes for hver ny bilmodell. Vi
hadde veldig behov for å få en enkel måte å bytte mellom filmene selv, forteller Aurora.
Med de nye løsningene fra Avistic, er prosessen blitt enklere for de ansatte i showrommet. Nå er alt integrert. Med en touch screen
(pad) byttes alle filmene på de fire skjermene på noen sekunder.
– Jeg setter stor pris på at det er brukervennlig. Hvis skjermene går i svart, kan jeg fikse dette selv, sier Aurora. Tidligere var det
ikke slik. Gikk noe galt, måtte hun maile og ringe for å få hjelp. Og imens sto
skjermene i svart ut mot gaten.
Enklere planlegging
Det er ikke bare Aurora og kollegene hennes som får redusert tidsbruk og stress ved skifte av utstillinger. Også bilprodusentene og
-importørene drar fordeler av de digitale løsningene i showrommet.
– Hvis Mercedes skal inn med en utstilling om tre måneder, kan de allerede i dag sende over det de skal ha av innhold slik at vi kan gjøre
alt klart med en gang, sier Aurora.
Showrommet i Bjørvika brukes til mer enn utstilling av biler, blant annet events, pressekonferanser, informasjonsmøter og podcasten
«Bak rattet» én gang i måneden.
– Da er det praktisk å få opp BOS-logoen i vinduene, og så raskt skifte tilbake til bilutstillingene etterpå, sier hun.
Dobbeltsidige infoskjermer
Før ble det brukt mye tid og ressurser på foliering av vegger og vinduer, og hvert bilmerke hadde sine folier som måtte byttes ut ved
skifte av utstilling i showrommet. Med nye dobbeltsidige skjermer fra Samsung, er bytte av bilmerker blitt både raskere og rimeligere.
– Muligheten vi har til å spille av ulike filmer på de to sidene av infoskjermen, har gitt oss mulighet til å gi folk mer informasjon om
bilene i showrommet. Vi spiller av reklamefilmer ut mot gaten. Det fanger oppmerksomheten fra publikum. Kommer de inn i showrommet kan de få informasjon om bilen og eksempelvis QR-kode fra skjermen på innsiden, forteller Aurora. Hun innrømmer at hun var litt skeptisk til hvordan det ville se ut med de fire skjermene i vinduene, men at det ble fint.
– Alle bilene som stilles ut, er mer eller mindre elektriske, så jeg synes at jeg synes også de fine digitale løsningene i showrommet står godt til elbiler som er en av fremtidens løsninger. Det blir en rød tråd i det hele, mener hun.
Flere besøkende med nytt showroom
Infoskjermene i vinduene og i showrommet står på hele døgnet. Om kvelden slukkes noe av lyset i lokalene. Da synes blant annet den
store, fire meter brede skjermen på bakveggen i showrommet, enda bedre og skaper liv.
– Etter at vi fikk skjermene, har vi også sett at et økende antall forbipasserende tar turen innom, forteller Aurora.
– Da vindusskjermene skulle monteres, prøvde vi ut hvor de skulle henges. De måtte være i en øyehøyde som automatisk fanger blikket. I
tillegg er jo bilreklamene vanligvis svært visuelle og har mye fart, noe som gir ekstra oppmerksomhet, forklarer hun.
Diskuterer flere ideer med Avistic
Det jobbes fortsatt med showrommet i Bjørvika. Avistic diskuterer stadig nye ideer med Bertel O. Steen. Neste steg kan være å bygge en simulator,
og/eller få opp en kundeteller slik at interessen for ulike bilmerker og -modeller kan kartlegges.
– Avistic bruker mye tid på forbedringer. Vi drodler sammen med dem, og ingen ideer er dumme. Vi ser at samtalene gir bra resultater, sier
Aurora fornøyd.