Scroll Top

If Skadeforsikring

Funksjonelle fellesområder - ny teknologi og smarte løsninger

Oppgraderte og funksjonelle fellesområder med smarte løsninger, gjør arbeidsdagen mer fleksibel, men også koselig, for de ansatte ved hovedkontoret til If i Oslo.

– I etterkant av perioden med pandemi, benytter en del seg av delvis hjemmekontor, og hos oss har definitivt hybridkontoret kommet for å bli, sier Bjørn Arve Gunnes, teknisk ansvarlig hos If Skadeforsikring.

Teams er den nye standarden

Hos If startet jobben med oppgradering av kontorene og tilrettelegging av funksjonelle fellesområder allerede mens Norge var stengt ned. Kontoret er fortsatt primærarbeidsplassen, men for å dekke de ansattes ønsker og behov måtte forsikringsselskapet få på plass nye standarder og hybride arbeidsplasser.

– Microsoft Teams er den nye standarden og har vært driveren til det teknologiske. Hos oss har vi bygget hele systemet rundt Teams. Dermed kan de fleste gjøre jobben fra hvor som helst, sier Gunnes.

Bedre løsninger for fellesområder

Hovedkvarteret til If Skadeforsikring på Vækerø i Oslo er på fem etasjer, og alle er pusset opp. Avistic har vært med i prosessen for å finne løsninger for auditoriet og fellesarealene i bygget. 

– If ønsket å oppgradere alle fellessonene med moderne og tidsriktige løsninger for å kunne samhandle internt og på tvers av organisasjonen, forteller Thomas Gaptjern fra Avistic som har bistått If hele veien.

– De nye løsningene skal gi en best mulig opplevelse på jobb, og da er det bra vi har et smidig samarbeid med Avistic. Veien er kort fra ord til handling. Trenger vi hjelp eller bistand, er de raske til å hjelpe og stille opp. De er tett på når det trengs, sier Bjørn Arve Gunnes fra If.

Ett auditorium ble til to rom

Tidligere var auditoriet kun ett stort rom som sjeldent ble brukt, og det bookbare auditoriet ble låst enten om det var 10 eller 100 deltagere. Ved å montere en foldevegg, bedre LED-lys, videoplattformer med mer, kan auditoriet bli til både ett og to rom ved behov.

– Nå kan vi utnytte arealene våre bedre. Vi kan velge å ha det store auditoriet med plass til over 100 personer ved større arrangement og møter, eller vi kan enkelt dele det i to rom som tar ca. 50 personer i hvert rom, forteller Gunnes.

Fellesområde over to etasjer

Det er åpnet opp mellom første og andre etasje, og mellom tredje og fjerde etasje. I fellesarealene for de to sammenslåtte etasjene er det valgt samme løsninger, med blant annet store trapper som fungerer som mingleplass og hvor man kan kjøre arrangementer og møter, både fysisk og digitalt. Ved å lage åpning i taket, er det også blitt en bedre flyt mellom etasjene og amfiet.

– Alt er gjort enkelt med skjermer, projektorer, integrerte takmikrofoner, kamera, streaming- og Microsoft Teamsløsninger, forteller teknisk ansvarlig fra If.

Femte etasje har sitt eget fellesområde hvor selskapets tech-gjeng og kreative hoder holder til.

– Her er det innredet litt annerledes, blant annet med et shuffleboard, men oppsettet er uansett det samme som ellers i huset. Det er likt grensesnitt i alle etasjer, og på alle kontor og møterom, sier han.

Arbeidsplass for trivsel

Møteområder tilpasset den hybride arbeidsdagen, var en viktig årsak til oppgraderingen hos If. Men vel så viktig var det å legge til rette for trivsel.  Tanken var å forme fellesområdene til hyggelige steder å være, ikke bare på jobb, men også sosialt. Kontorløsningene er laget for at alle skal finne noe som passer seg, det de skal jobbe med den dagen og sin egen dagsform.

– Det har blitt fint, funksjonelt og mer hjemmekoselig, og jeg tror folk synes det er blitt enda mer hyggelig å komme på jobb. Nå får man en bedre slapp-av-feeling og ikke bare en typisk hektisk kontorstemning, sier Bjørn Arve Gunnes fra If.

Også bærekraft er et viktig element for If. Både gulv og møbler er laget av resirkulert plast. I tillegg er møblene kortreiste og laget av lokale produsenter. If har også et mål om å halvere reisingen, og her har gode digitale løsninger en viktig rolle.

Flere og bedre møterom

I og med at ikke alle er på jobb samtidig, har det åpnet for muligheter til å bruke 

de gamle kontorfasilitetene på nye måter.

– Vi har free seating, men de ulike teamene sitter på nokså faste områder. For eksempel har de som jobber med motor ett område, og reise et annet, forteller Gunnes. 

Det ble raskt stort behov for flere og mindre møterom. Hos If ble det bygget flere små møterom og konsentrasjonsrom der Avistic har hjulpet til med de teknologiske løsningene.

– De hybride møterommene har enkelt brukergrensesnitt. Vi har blant annet montert integrerte takmikrofoner som gir god lyd og mer effektive møter, sier Thomas Gaptjern.

Samme løsning hos distriktskontorene

Forsikringsselskapet If Skadeforsikring har flere distriktskontorer, blant annet i Arendal, Grimstad og Hamar. Konseptene brukt på hovedkontoret i Oslo er også benyttet her. Like løsninger gir gjenkjennelse, og det er enklere å jobbe uansett hvilket kontor man befinner seg på. 

Bjørn Arve Gunnes har vært prosjektleder for distriktskontoret til If på Hamar. Her ble faste plasser og tradisjonell utforming med store møterom omgjort til free seating og flere små samarbeidsrom og konsentrasjonsrom, slik som på hovedkontoret. 

– Mellom de to etasjene har også Hamar-kontoret laget en åpning slik som på Vækerø. I tillegg har teamsutstyret fått en oppgradering, og vi har tatt i bruk det samme systemet som Avistic har levert på Vækerø. De nye løsningene gjør det enklere å samhandle internt og på tvers av organisasjonen, mener han.

– Med de digitaliserte fellesarealene, er det enklere å møte den hybride hverdagen. Arealene er bestykket med god lyd, store visningsflater, kamera og mikrofonløsninger. Dette gir en fleksibel plattform der man kan utvide systemene ved behov, og det gir muligheter for fremtidige endringer, tilføyer Thomas Gaptjern fra Avistic.

Løsninger fra Avistic

 Dette har Avistic levert til alle fellesområdene og auditoriet hos If Skadeforsikring på Vækerø:
  • Skjermer fra NEC
  • Lyd fra BOSE
  • Mikrofoner fra Sennheiser
  • Kamera fra Vaddio
  • Streamingsløsning fra Epiphan
  • Microsoft Teams løsning fra Lenovo
  • Infrastruktur og styring fra Crestron

I auditoriet er det i tillegg montert prosjektorer fra Epson.

Kort om forsikringsselskapet If

  • Nordens største forsikringsselskap
  • Tilhører forsikringskonsernet Sampo
  • 7900 ansatte 
  • 3,6 millioner kunder i Norden og Baltikum
  • Forretningsområder er forsikringer for private, bedrifter og industri
  • Det norske hovedkontoret ligger i Oslo
  • Distriktskontor i Hamar, Grimstad, Sarpsborg, Bergen, Trondheim og Bodø
  • Lokalt representert via 25 selskaper (assurandør.no) i alle deler av landet
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.